Friday, February 8, 2013

Sahabat2ku...

dalam hidup ni aku ada banyak sahabat... yang x mungkin aku lupa jasa budi mereka... yang sukar aku lupakan adalah sahabat yang sering mengingatkan aku kepada Allah.. sama ada secara sengaja atau tidak...
tiada lagi sahabatku yang memaksa aku menuju jalan Allah. sebab aku bukan manusia yang suka dipaksa.

perjalanan hidup dari jahil kepada tidak jahil kemudian jahil semula.. memang memenatkan jiwa... tapi itula dugaan.. sepanjang perjalanan kehidupan... macam2 sudah dirasa. Alhamdulillah... pengalaman2 itu membentuk kekuatan dan kefahaman aku untuk harungi hidup ini...

di dalam hatiku....

Sejujurnya terdapat beberapa orang sahabat yang tidak mungkin aku lupa!
  1. Arwah Hajrah Binti Mustapa aku panggil dia... " Kak aja.. "
    Sahabatku dunia dan akhirat.. harap2la kita jumpa disana syurga kak...
    " kak ko rasa aku ni penghuni syurga ka juga, begini gaya aku ni?"
    " yui... mestilah... aku tau ko baik yui... ko boleh tu yui... Allah sayang ko tu yui.. "
    apa ja aduan aku yang berbunyi aku tengah purtus asa... pastinya sahabatku ni bagi semangat... arwah ni umpama MEMORY RAM aku hehe boleh baca dan tulis data. aku da lupa tapi dia masih ingat. memang pertemuan aku dengan kak aja adalah satu ANUGERAH dari tuhan ku ALLAH yang maha Mengetahui segalanya... kami saling berkongsi cerita... macam2 cerita... bila berjumpa x pandai habis topik. padahal aku rasa hari2 jumpa. adui... yala p kelas sama2... aku ja balik2 kasih susah arwah tu. terpaksa dia tunggu aku. sebab aku lambat bersiap. heehe tapi dia sabar ja dengan karenah adik dia... hehe kadang2 kalau dia tegur tu.. aku tersengih ja.
    hehe "yui yui..hmm" hehe itu ja mampu dia ucap. mmuah comel kakak ku... aku rasa memang aku suka di marah manja ni. sekarang pun aku suka cari pasal dengan bapa n mama n adik bongsuku... saja mau tengok darang marah... tapi kalau aku dimarah tidak ngam timing.. panasla pula aku. hehe dari kak aja macam2 aku belajar... aku belajar jadi penyabar... aku belajar jadi pendengar.. sebab kak aja seorfang yang penyabar dan pendengar yang sangat baik... aku selalu heran macam mna dia boleh sabar begitu... tapi bila fikir balik aku tau jawapanyya. sebab jawapan tu pernah aku rasai time aku berada d SMT Kudat dulu.. apa yang pernah aku lalui dalam hidup ni.. aku cita kat kak Aja... bila aku tanya "kakak percaya ka cita ku?" "mestilah percaya yui... mau betul jumpa yui waktu dulu tu.." kalau aku cita sal time aku d poli dulu 300degree beza dengan time aku d poli... hehehe Astaghfirullahalazim... yui yui... what i have done to myself!!!!!! kak aja selalu ajak aku ke arah kebaikan dengan berhemah.. sebab dia tau aku macam mna... apa yang aku suka kat kak aja.. dia x bagi aku tertekan.. tapi dia bagi aku sedaar.. itu aku suka... pernah sekali kami kuar sama2.. bersama rakan2 classmate yang lain.. uina... macam2 ada... dengan aku yang menutup aurat tapi macam tak tutup aurat... pastu ada kawan pakai suar pendek ja... ada tatoo lagi.. pastu ada kawan non muslim lagi.. kak aja pula... macam biasa bertudung labuh... cuma kali tu dia belum pakai niqob lagi. tapi kami jalan2 sama2 d kk itu,,,, tanpa ada halangan.. dan suda tentu ramai orang heran tengok kami... hehe
    tau kenapa kak aja begitu? sebab dia rendah diri... lagipun bukan kami p buat maksiat. apa pula salah dia... tapi ada setengah manusia ni.. sangat kesian moga Allah tunjukkan perasaan yang sebenar seorang hamba Allah terhadap makhluk Allah yang lain macam mna... sepatutnya... kta x boleh meninggi diri.. merasa jijik... rasa orang yang x alim ni hina... mna boleh begitu... ish2... tiada manusia yang bebas dari dosa kecuali Rasul Kita... Nabi Muhammad SAW. Contohila nabi kita... orang humban tai' pada dia pun... dia x buat apa2pun... paling mendoakan kebaikan... Islam itu lembut jangan pula dikasarkan. berdasarkan perbincangan kami diantara kak ja, dd and yui... hamba Allah yang merasa dirinya suci la yang akan mempunyai sifat bongkak seperti itu mungkin tanpa dia sedari. ini berdasarkan pengalaman kami bertiga. banyak ba orang macam tu... jadi adalah manusia yanng kunu penghuni syurga tu... mengkeji kak ja,. aku marah la dengan orang yang suka mmburukkan orang lain ni. ish dahla yang ko cakap tu kakak ku!!!! ish itula ada manusia yang alim pada baju.. tapi x pada perbuatan... n tidak dari tutur kata apa lagi riak muka. huh len kali aku sambung entry ni...
  2. Kasmahwati Binti Budiman aku panggil dia.. " DD"
  3. Mohamad Azahari Bin Jeral aku panggil dia.. " Abang "
  4. Mohammad Husainn Bin Baharudin aku panggil dia.. "Sin "
  5. Hanafia Bin Pelimin aku panggil dia.. " P "
  6. Amal Safwanah Binti Samson aku panggil dia.. " Amal "
  7. Sabariah Binti Safaei aku panggil dia.. "Sab"
  8. Zainin Binti Din aku panggil dia.. " kakak Apet "
  9. Wan Nazira Binti Matsun aku panggil dia.. " Wan "
  10. Khalifah Nur Mokhtar aku panggil dia.. " Ifa "
  11. Asnira Binti Saibin aku panggil dia.. " As "
  12. Hajah Binti Asir aku panggil dia.. " Jah "
  13. Devester Ebis aku panggil dia.. " Dev"
  14. Sheeva Francisco aku panggil dia.. " Sheev "
 Setiap seorang dari darang ni aku belajar pasal kehidupan secara x langsung... Setiap manusia dalam dunia ni punya jalan hidup yang berbeza... yang membentuk karekter seseorang tu. Jadi oleh kerana perbezaan ni.. mungkin kadang2 kita tidak faham situasi dia sehinggalah kita mengalami sendiri apa yang dia pernah alami.
Dua list terakhir adalah sahabat yang berlainan agama denganku... tetapi darang ni punya sifat2 yang sangat mulia... sesungguhnya Allah maha Pengasih lagi maha Penyayang...aku dengan arwah kak aja kadang2 rasa " kalaula darang ni muslim... mesti darang lebih baik dari kita kan? " sampai begitu ba.. 

No comments: