Monday, July 21, 2014

PENDRIVE/Memory Card 8Gb jadi 1Gb...Solution

ok, masalah yang telah pun lama dibiarkan.....
tidak diselesaikan dengan segera sebab PENDRIVE ku masih boleh digunakan.... cuma... size asalnya 8Gb telah menjadi 2Gb ( kalau open from WINDOWSla... kalau LINUX.... 8GB juga... tapi jadi dua partition, semua ni bermula selepas aku guna PENDRIVE ni tuk install my LINUX OS. )

Ok.... sekarang ada masa lebih.... jalan penyelesaian pun sudah ditemui. ececeh.
Alhamdulillah....
Mudah saja caranya.....
Tanpa menggunakan sebarang software.

Ok....
caranya.... dengan menggunakan comand prompt (CMD) WINDOWS
(aku terlalu teruja.... jadi first step sebelum buat apa2 perubahan.... aku lupa printscreen keadaan asal pendrive ku, uhuk)

START MENU >>>

TYPE diskpart >>>
TYPE list disk >>>>
TYPE select disk (itulah perlunya comand sebelumnya... untuk kita pastikan mana satu disk atau pendrive atau drive yang kita mau CLEAN & FORMAT, jadi dalam kes ni.... Disk 1- adalah pendrive ku berdasarkan saiznya 7588 mb) >>>
TYPE clean (apa itu clean? try type fdisk.... akan terpapar COMMAND2 yang berkaitan... salah satunya clean beserta penerangan :) )


(sebenarnya.... first try arahan clean gagal.... tapi lepas aku try2 taip entah apa2 command ku try atau mungkin selepas aku eject and pasang balik pendrive aku pun x pasti... kali kedua aku try CLEAN baru dapat. ni bawa ni provenya, dan aku ada try pada memory card aku...yang ni easy.... tp pendrive tu.... ada magic sikit. entah command yg mna satu aku dapat access<
)


TYPE create partition primary >>>

selepas "upacara"... macam ni rupanya tu...


TYPE format fs=ntfs atau kalau mau dalam FAT32 format,ganti tmpat ntfs tu dengan fat32.



ok.. tunggulah hingga >>>>

kemudian TYPE exit.... atau tekan sja button X. 
selesai

ku rasakan kaedah ini boleh juga diaplikasikan pada kerosakan pendrive seperti.... pendrive jadi 0Gb. Allahualam. yang penting masalahku selesai. hehe

saya belajar dari sini.... :) refer here...

No comments: